Jak na to-do list

Někteří z nás (včetně mě) prostě to-do list potřebují. Ať už kvůli pocitu produktivity, organizaci
nebo proto, že jsme prostě jen zapomnětliví a na svůj mozek se spoléhat nemůžeme.

V tomto článku si představíme 5 tipů, jak si takový to-do list sestavit, aby nám efektivně pomáhal.

1. Prostředek

V první řadě je důležité si vybrat, jak si budeme to-do list vést. Někomu více vyhovuje elektronická forma, jiní nedají dopustit na papírovou klasiku.

Co se papírové formy týče, postačí obyčejný sešit, diář, někteří dávají přednost Bullet Journalu…
U mě se nejvíce osvědčilo psát si to-do listy do diáře, jelikož to je jedna z věcí, bez kterých téměř nevyjdu z domu.

Pro elektronickou formu zase existuje bezpočet aplikací (můžu doporučit například Todoist, který jsem používala vcelku dlouhou dobu, a Trello, které stále používám; obě mají i prohlížečovou formu) ať už přímo „to-do listových“ nebo jen takových elektronických sešitů.

Zjistěte, co nejvíce vyhovuje vám.

2. Čas

Je dobré si stanovit nějaký čas, kdy si svoje to-do listy budeme sestavovat. Nejlépe hned ráno
nebo večer předtím. Vyhneme se tak případnému zapomínání nebo nestíhání.

Já dávám přednost ránu, protože se pak cítím produktivní ihned od začátku dne a lépe se mi daří si toto myšlení udržet i po jeho zbytek.

3. Opakující se úkoly

Pokud se nám některé úkoly opakují (týdně, měsíčně, denně), můžeme si je zapisovat na zvláštní seznam a postupně si je dopisovat do to-do listů.

V případě, že si chceme sestavit novou rutinu a potřebujeme si poznamenat akce, které do této rutiny chceme zahrnout, můžeme si je také na zvláštní seznam zapsat. Problém je, že psát tyto akce do to-do listu každý den by bylo zbytečné.

Proto doporučuji si udělat tabulku; vertikálně si napsat dané zvyky, které si chceme osvojit,
a horizontálně předepsat dny v týdnu (viz obrázek). Můžeme také využít mobilní aplikace (můj favorit je aplikace Loops).

4. Množství úkolů

Toto je velice individuální.

Zatímco někoho pohled na dlouhý seznam úkolů může pěkně rozhodit, někdo potřebuje mít své úkoly rozepsané do podrobnějších kroků a jeho seznam je tak delší.

Já si osobně úkoly rozděluji na podrobnější kroky jen v případě, že si potřebuji být jistá, že na nic nezapomenu.

Nestane se tak, že bych v diáři místo „napsat seminárku“ měla „napsat první odstavec, napsat druhý odstavec…“, protože mi takové seznamy přijdou ohromující a nesplnitelné.

Někoho naopak odškrtávání splněných úkolů motivuje a čím více úkolů si může odškrtnout, tím lépe. Takže je to opět o tom „najít si, co vyhovuje vám“.

5. Priorita

Poslední tip, který v tomto článku zmíním, je seřazování úkolů podle priority, případně nějaké označení nejdůležitějších úkolů dne (například hvězdičkou).

Díky tomu hned uvidíme, které úkoly nejvíce „hoří“ a musíme je ten den určitě splnit. Také je vhodné těmito úkoly začít, případně se alespoň ujistit, že na ně máme dostatek času.